Friday, June 20, 2008

Gaji oh Gaji!!!

Dah lama rasanya x mencoret d laman ni..almaklum agak sibuk sikit dgn kerja..Hmmm..Aku bukan nak m'bebel apa d sni cuma nak kongsi sedikit citer y aku dpt mgu lps..Pasal pa lg jk bukan y b'kaitn dgn duit!..Skrg kan tgh kecoh citer y pasal2 duit je..
Camni,hjg mgu lps aku g m'lepak umah kwn d S.Alam..Aku pun xde benda nk wt msa tu so abeskn msa dgn kwn2 aku je..Kebetulan lak Sabtu tu adalah ari 1st leh amek claim kete y RM625 tu..Kwn aku ni punyalah smgt pg2 da ajk aku tmn dia g post ofis..Smpi je kat situ pnyalah sesaknya dgn manusia..Rimas aku..Pas isi borang kena lak b'atur amek no. giliran pastu kena tgu lg sblm d lyn..Nasib bek byk kaunter buka xla bengkek sgt hati ni tgu..Smntra m'nunggu tu adalah sorg m.cik ni duk sblh aku..Mgkn nak amek duit (aku agak je la..)..Aku bosan sgt msa tu so dgn selambanya aku g tegur m.cik tu..Mula2 tu sepatah aku tya sepatah jg dia jwb..Tp mkin lma mkin rancak lak kmi b'sembang..Yelah,aku tgu kwn aku dan m.cik ni tgu ank dia rupanya..Smpt jg aku bg ank dia no. giliran aku so xdelah lma sgt m.cik ni menunggu (dlm ati aku la..)..Rupa2nya byk bnda y m.cik ni tau tp aku xtau pun..Org lma katakn..P'bualan makin rancak bila sentuh bab gaji..M.cik ni bg pndpt dia psl saranan k'jaan nk bg gaji 2x s'bln..M.cik ni ckp dulu msa dia keje zmn British lg (x merdeka lg!) mmg gaji 2x s'bln..M.cik ni ckp mmg bgus bnda tu cuma cara kena btul la..Aku kurg phm sbnrnye,cmne tu?..Gini,m.cik tu ckp lg 1/2 bln 1st tu company m.cik tu bg 1/3 dr gaji penuh dan hjg bln bru dpt gaji y balance tmbh dgn elaun2 y lain..So m.cik tu ckp duit mmg xputus lgsg jd xdelah nk g pjm2 dgn along ke apa ke..Pastu m.cik ni jg btau k'bajikan pekerja dlu2 mmg d jg sgt2 dan jk leh semua ahli famili tiap pekerja company tu nk suh keje d company tu jg!..M.cik ni nk jg suarakn cdgn dia tu tp msa dia call 1 stesen tv tu mrk xdpt nk lyn ckp m.cik ni sbb bz sgt katanya..Ntah btul ntah x..
Bila aku pk2 smula,ada btul jg pe y m.cik ni ckp..Jd renung2kan la..

1 comments:

Anonymous said...

dlu intel wat cmtu gak, gaji 2x sebulan. mmg det tak putus, sbb gap utk nxt gaji semgu aja, tp skang sejak 2008 dh jd sebulan sekali utk exempt and non-exempt still 2x sebulan.
.madi.

 
Related Posts with Thumbnails