Friday, April 6, 2012

Proses Pindah Rumah Baru

Hai, salam semua. Semoga sihat semua hendaknya.

Ok, hari ini nak celoteh sikit tentang aktiviti pindah rumah aku dan famili. Alhamdulillah, rumah yang hubby beli dah sedia untuk diduduki. Sudah siap wiring, renovate dan baiki mana-mana kerosakan. Cuma tunggu penghuninya saja angkut barang-barang.

Tanggal 16 Mac 2012, kami sekeluarga cuci rumah. Kebetulan keluarga aku dari kampung datang so ringanlah sikit beban nak mencuci. Walaupun rumah tak sebesar banglo tapi letihlah juga nak mencuci, mengelap dan buang sisa-sisa pembinaan tempoh hari. Kerja mencuci tamat dalam tengah hari then famili aku balik kampung semula. Aku dah suruh hubby aku minta tolong students dia je cuci tapi tak nak menyusahkan katanya. At last, semua kena buat sendiri tapi tak mengapalah berbaloi juga cuci rumah baru..rumah sendiri juga. Penat dan letih sungguh.

17 Mac 2012, mertua dan adik-adik ipar aku pula datang tolong untuk pindah barang-barang dari Jasin ke Serom. Syukurlah mereka ni ada boleh tolong mana yang patut. Nak harapkan aku dan hubby je buat semua memang tak laratlah. Barang kami tak banyak sangat pun sebab memang tak berperabot pun masa di rumah sewa setakat yang asas-asas sahaja. Masalahnya, barang-barang yang kecil comel tu yang berlambak jadi semua main humban je. Sebahagian besar memang aku dah awal-awal masuk kotak so takde kelam-kabut sangat.
Orang tua-tua (Jawa) cakap tak elok pindah rumah pada 13 & 17 haribulan setiap bulan. Aku bukanlah nak percaya tapi ada sesiapa yang pernah dengar fasal benda ni ke? Aku cari di internet tapi mengikut Islam tiadalah hari yang tidak baik untuk sebarang aktiviti. Namun kebanyakan peristiwa berlaku pada hari Isnin, Khamis atau Jumaat menurut Islam. Maka, adalah lebih baik jika kita pun melakukan sesuatu pada hari-hari tersebut. Setuju tak?

Lewat jam 1 pagi 18 Mac 2012, barulah kami sekeluarga melelapkan mata. Sakit-sakit badan rasanya bila merebahkan badan di tilam. Selesai sudah proses pindah rumah kami hari ini. Seterusnya, proses mengemas rumah!

Nantikan kisah proses mengemas rumah pula..dan foto-foto terbaru rumah aku dan famili :)

1 comments:

Wak Lat said...

Salam.Selamat berpuasa 2013 ya.He.

 
Related Posts with Thumbnails